Sóc Flexiterià?

ensalada-templada-de-pescado-668x400x80xX

Potser descobreixis que ets flexiterià sense saber-ho.

I és que aquest nou concepte d’alimentació, en realitat segueix els patrons de l’alimentació dels nostres avis, és a dir, una dieta rica en cereals, verdures, fruites i llegums, on la carn i el peix escassejaven i s’havien de dosificar per a tot l’any, de manera que es menjava ocasionalment i en quantitats petites, com en les olles, o es reservaven només per a grans ocasions.

Però la dieta flexiteriana, en què es basa realment?

Seria com una dieta vegetariana flexible en tant que permet el consum ocasional de carn i peix en quantitats moderades i de manera ocasional. Podriem dir d’algú que, seguint una dieta vegetariana a diari, consumeix ocasionalment aliments d’origen animal. Per aquest motiu, tot i que la base de la seva alimentació és vegetariana, els flexiterians no estan acceptats com a vegetarians. En principi no ténen aliments prohibits, com s’apunta a la seva web, sino que les limitacions les decideix cadascú segons els seus criteris. Alguns d’ells són: evitar els productes que impliquin sofriment innecesari dels animals com la carn de caça o el foie, o els procedents de la ganaderia intensiva. Un altra seria la sostenibilitat. Els seus defensors mantenen que és una bona opció per una persona preocupada pel planeta que no vol prescindir de les delícies del pernil o d’un bon suquet de rap de tant en tant. Els seus practicants defenen que ser flexiterià és més sa que ser omnívor, al ingerir més fibres i menys grasses saturades.

Segons el meu criteri, es tracta d’un concepte d’alimentació molt saludable ja que, com veureu, els seus principis són molt propers als de la Dieta Mediterrània. Així, si ens fixem en la piràmide alimentària, que és el patró d’alimentació saludable, veiem que la base de l’alimentació es fonamenta en els cereals a ser possible integrals (pa, pasta, arròs, civada etc ..), en els llegums i els tubercles com la patata, les verdures i les fruites. I els segueix en menor freqüència de consum tots els lactis, mentre que les carns, peixos i ous queden relegats a un consum setmanal, escollint els més saludables, com el peix blau o les carns poc grasses. Si, heu llegit bé. La dieta mediterrània aconsella que el consum de carn, peix i ous sigui set-ma-nal. I dels embotits parla de consum o-ca-sio-nal. Així que si sou dels que us mengeu un entrepà de pernil cada dia per esmorzar ja no la seguiu. Si realment la seguíssim, cosa que en realitat poca gent fa, estaríem parlant de un concepte semblant al què es basa l’alimentació flexiteriana.

Perquè els principis de la dieta flexiteriana són:

El consum d’un ampli ventall de cereals integrals: A més de l’arròs i blat integral, introdueix altres cereals menys coneguts com l’amarant, ordi, sègol, blat sarraí, triticale, bulgur, kamut, mill, sorgo, espelta i quinoa.

El consum ocasional de carns i peixos o un consum reduït combinat amb proteïnes d’origen vegetal. S’utilitzen substituts vegetals de la carn com tofu, tempeh o hesitan.

El Consum abundant de fruites, verdures i hortalisses, en forma de combinacions molt vitamíniques i saboroses com liquats, sucs, amanides, purés, sucs, etc ..

El consum de lactis fermentats, com iogurts, i també els seus derivats

L’ús de saboritzants naturals com les espècies dolces, el nèctar, vinagre de poma, xarop d’atzavara o xarops d’auró, arròs i ordi.

I pels que vulgueu provar aquesta tendència, a Barcelona tenim un bon exemple de cuina flexiteriana amb plats deliciosos i una carta de sucs sorprenents: Flax & Kale. En breu aniré a degustar-los, ja us explicaré!

Així que ja veieu, segurament alguns de vosaltres us acabeu de descobrir flexiterians sense saber-ho! Encara que en el fons el nom és el de menys. El que importa és que siguem conscients que el nostre cos necessita alimentar-se bé i que sapiguem aportar tots els nutrients que necessita per mantenir un bon estat de salut. Esteu d’acord amb mi?

 

This post is also available in: Spanish

2 comentaris a “Sóc Flexiterià?

  1. Retroenllaç: Teresa Carles; 3 restaurants Saludables i Sostenibles a Barcelona!

  2. Bea,
    he trobat molt interessant aquest article.
    Crec que sense proposar-m’ho i amb la teva ajuda he descobert que una mica Flexiteriana en sóc.

    Moltes gràcies!!!! i que el 2015 arribi ple de nous projectes!!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *