“Dietes dissociades”: és veritat que són la millor opció d’alimentar-se i baixar pes?

food-art-pasta amb mandonguilles

Exemple de barreja de proteïna amb hidrats de carboni: BONÍIISSIM!!

Segons la meva opinió i la de molts d’altres nutricionistes, les dietes dissociades estan basades en un concepte nutricional totalment erroni.

El concepte principal d’aquestes dietes és: “menjar sense barrejar”, és a dir, que les proteïnes i els hidrats de carboni s’han de consumir en àpats diferents i els arguments són ben variats i hi ha vàries teories, com aquesta que acabo de llegir per internet:

‘En les dietes dissociades els nutrients dominants o “líders” dels diferents aliments “xoquen”, “competeixen” i hi ha “conflicte” entre ells; no es digereixen bé i “embussen” els budells.’

Realment curiós..

D’altres, com la dieta de Hay, proposen que les proteïnes i els hidrats de carboni no es poden consumir junts perquè assimilar aquests dos nutrients alhora provoca augment de pes. O la de Montignac on queda totalment prohibit el consum d’aliments que portin hidrats de carboni i lípids alhora.

O aquesta encara més curiosa: la dieta d’aprimament d’Antoine proposa que cada dia de la setmana es mengi només un tipus d’aliment diferent, això si, en la quantitat que es vulgui: els dilluns només carn, els dimarts peix, els dimecres verdura, etc..

En general, el concepte comú d’aquestes dietes és que el consum de dos nutrients principals alhora com les proteïnes i els hidrats de carboni (cereals, llegums, tubèrculs,etc..) no es poden barrejar i s’han de consumir en diferents àpats. Però la realitat és que no hi ha quasi aliments “purs” i molts d’ells contenen hidrats de carboni (HC) i proteïnes entre d’altres nutrients. Com per exemple la llet de vaca, que els defensors d’aquestes dietes classifiquen com aliment proteic, conté una proporció molt similar de proteïnes i de HC; o els llegums, que s’acostumen a classificar com a HC i també són molt rics en proteïnes (18-24 g/100g).

Hi ha molts estudis que avalen que el nostre aparell digestiu té la capacitat de digerir sense dificultat tots els aliments, inclosos els que contenen aquests dos nutrients, per la qual cosa els principis d’aquestes dietes no ténen sentit. De fet, el què estem aconseguint amb la prohibició de barrejar aliments, és que ens trobem amb plats poc apetitosos, la qual cosa fa que no ens vinguin tant de gust, que mengem menys i per tant també disminueix la ingesta calòrica. Aquesta és la raó per la qual la gent perd pes amb aquestes dietes.

La monotonia d’aquestes dietes i la restricció calòrica pot provocar una pèrdua de pes puntual, però és un obstacle pel seu compliment a llarg plaç, i aquí amics, és on està la clau.. Aconseguir l’equilibri amb el teu pes per sempre més!

Si fós tan senzill no ens caldrien tantes dietes, oi?

Així que jo insisteixo: La clau del tractament del sobrepès i l’obesitat és un equilibri entre les tres branques: entre què mengem i el que cremem amb l’exercici físic, junt amb un tercer component igual d’important: un adequat benestar emocional que ens permeti sostenir aquest equilibri de la balança!

I aquí ho deixem, que demà serà un altre dia…Nanit!

truita amb arros

NANIT!

 

 

 

 

This post is also available in: Spanish

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *